「The Problem of the Last Supper」
―『Jesus and the Last Supper』Brant Pitre著
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With that said, it is by no means immediately evident how the Jewish Jesus of scholarly consensus can be reconciled with what might be called the “eucharistic Jesus” ― that is, the Jesus depicted in the words of institution recorded in the Synoptic Gospels and Paul, as well as the arguably eucharistic elements of the discourse in the synagogue at Capernaum attributed to Jesus in the Gospel of John.
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引用は英語なのでそのままだが、ここでは概略で
最後の晩餐の問題
ユダヤ教におけるイエスとユーカリストのイエス、つまり共観福音書のカペナウムのイエスとパウロの手紙における主といかにして和解するかということは明確でないことを含む。
それはカペナウムの会堂におけるユーカリスト(聖餐)的な意味の論争がヨハネ福音書のイエスに由来するかというのと同じである。
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少し前のユダヤ人イエスの話題の流れの問題提起ではある。
今なら、ヘレニズム、グレコローマンとパレスチナの祝宴の関係かと思います。
私もこの問題に対してはイエス→原始教団(エルサレム)→ヘレニズム教団という間接的なものと思うが?
"From this point of view, there is no way to reconcile the Jewish Jesus and the Jesus of the Last Supper accounts. Therefore, since the Jewishness of Jesus cannot be called into question, it is the words of institution that must be rejected as unhistorical."
この点(つまり、ユダヤ教におけるカリバリズムタブーexclamation ×2嫌悪)から、ユダヤ教徒としてのイエスと最後の晩餐のイエスはつじつまが合わない。ユダヤ教徒のイエスに於いては問題外である。(主の晩餐の)制定の言葉は非歴史的である。