◆ロマンスーアンチ・ロマンスーアンチ・ファンタシー アンチ・ファンタシーの特質を“ロマンス”との対照から考察する。 Peter S. Beagleの極めて自省的なアンチ・ファンタシー『最後のユニコーン』(The Last Unicorn, 1968)には、ロマンスの世界の中で中心的な役割を占める典型的な“英雄”(hero)が一人登場する。勿論それは、ユニコーンが変身したアマルシア姫に騎士道的な求愛(courtship)を捧げるリア王子(Prince L池)である。しかしファンタシーの常道を裏返したアンチ・ファンタシーであるこのお話においては、heroは“英雄”としての役割を果たす重要な登場人物の一人ではあっても、物語世界の求心的な存在となる真の主人公ではない。リア王子は、父ハガード王の劇的な破滅の後に彼の呪われた王国を継ぎ、“リア王”となる訳だが、シェイクスピアの劇作品に対するアリュージョンも多い本作品において、“リア王子”というその名前に決定的な諧謔性を背負わされたヒーローが示すコミカルな様態は、この物語の基調音となっているアンチ・ロマンス的感覚を見事に焙り出すものとなっているのである。 ロマンス的ヒーローLirの行動に関する描写に焦点を当て、典型的な騎士道ロマンスと類型的なファンタシーとの際立った対照を勝ち得ているこの物語のアンチ・ファンタシー的戦略を考察していく。
"I hate you! I hate you! Someone save me. Someone take me away from this awful place! ...
What do you want? Do you want a story? Huh? OK.
Once upon a time, there was a beautiful young girl, whose stepmother always made her stay home with the baby. The baby was a spoiled child. He wanted everything for himself, and the girl was practically a slave. But what no one knew was that the Goblin King fell in love with her and gave her certain powers. So one night, when the baby had been particularly cruel to her, she asked the goblins for help.
Listen, "Say your right words," the goblins said, "and we'll take the baby to the Goblin City, and you will be free."
But the girl knew the king of the goblins would keep the baby in his castle forever and ever, and turn it into a goblin. So the suffered in silence until one night when she was tired from doing housework and hurt by the harsh words of her stepmother, and she could no longer stand it...."