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バリアフリーについて考えるコミュのバスの車椅子利用について

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Yoshi(実はぼくの大学の後輩)がいっていたAC TRANSIT、確かにとっても親切設計。 日本でも徐々に増えてはいるもの、まだまだですよね。 

コメント(10)

AC TRANSITのサイトで関連する内容をまとめました。。。
(英語でごめんなさい)
http://www.actransit.org/customer/transit_glossary.wu


ADA
(Americans With Disabilities Act)
Refers to Federal civil rights legislation passed in 1990 that requires public transportation services to be accessible to, and usable by, persons with disabilities. In compliance, AC Transit operates a bus fleet equipped with passenger lifts and wheelchair tie-downs, and also operates parallel paratransit service for those who cannot use the fixed-route bus system.

Low-floor vehicle
Refers to a bus that does not have steps. Building a bus floor at one level between the front to rear doors allows passengers to enter and exit more quickly. The addition of steps usually adds boarding and alighting time, especially for passengers with limited mobility.

Kneeling bus
Refers to a feature on all buses that lowers the floor to the curb or to near-curb level to make it easier for passengers to board, especially for seniors and persons with disabilities. AC Transit provides special "Flash Cards" upon request to allow riders to quickly request this assistance when boarding.

Passenger lift
A mechanical device, either a lift or ramp, that allows wheelchair or scooter users, as well as other mobility-impaired passengers, to board a bus without climbing the steps. By law, passenger lifts must be capable of lifting at least 600 pounds.
All AC Transit buses are equipped with the following accessibility features:
http://www.actransit.org/riderinfo/accessibility.wu

Passenger lifts or ramps (for wheelchair/mobility aid users, or anyone who has trouble climbing steps)
"Kneeling", which lowers the first step several inches to make the first step easier (note: special "Flash Cards" are available upon request from AC Transit, which passengers can display prior to boarding, for requesting lift or kneeler)
Priority Seating near the front of buses, for persons with disabilities and seniors
Two wheelchair securement locations per bus, each equipped with securement devices which hold the wheelchair safely in place, and are required for all wheelchair users. Drivers provide securement assistance as needed. Also provided are lap/shoulder belts which wheelchair users can request, along with assistance from driver.
A special Wheelchair Marking/Tether Strap program is also available for identifying/providing proper securement points on wheelchairs
Stop announcements at major intersections and transfer points, provided either verbally by drivers, or by automated equipment.
Wheelchair Securement (87 KB Adobe Acrobat file)
という、マニュアルまで、サイトに掲載されている。
http://www.actransit.org/pdf/securement.pdf
JRの夜行バスには車いすでスロープで乗降できるものがありますよ。東京〜三宮で以前利用しました。ただ一台分ですが…
ノンステップバスのスロープのやり方を知らずいざ利用でスロープ出せないバスがぷっくっくな顔普段車で車いす利用者が移動してるからだろうが田舎では廃止路線多いし…車を運転できなくなったら?の意識が高齢者にもなく過疎地域は大変だexclamation ×2
30年前の岐阜は障害者割引の介助割引は一名で三名は必要なのにexclamation ×2と三社共強行な態度に反撃し一般の方の手を借りてバスジャックをした事がありましたよ顔(笑)過去には脳性マヒの青い芝もジャックして運休問題になったとかげっそりその後も名古屋のリフトバスで一時間に一本で健常者で混み乗車拒否するからマスコミを巻き込み改善を進ませましたね。こちらは自家用車利用が多くなかなかバリアフリーが進まず涙
お寒うございます
以前、交通権学会誌に、車いす利用者の公共交通利用運動の「通史」を書いたことがあります
「身体障害者の公共交通機関利用権確立運動 ―1970年代を中心に― 」
http://www.kotsuken.jp/journal/journal23.html

全文は http://ci.nii.ac.jp/els/110009607509.pdf?id=ART0010070860&type=pdf&lang=jp&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1389738721&cp=

その他の論文一覧が
http://ci.nii.ac.jp/author?q=%E6%A3%AE+%E3%81%99%E3%81%90%E3%82%8B

どうぞ、参考になさってください
やっと広島駅〜広島空港にリフト付きリムジンバスが3台…車いすで広島空港利用時は自家用車と言う事かなぁ?ローズもまだだしね右斜め下右斜め下

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