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Dan Grahamコミュのbody press

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Body Press


1970-1972
two 16mm films, color, two synchronous loop 16 mm projectors
variable according to installation
: two films are projected on two parallel and opposite walls

Two filmmakers stand within a surrounding and completely
mirrornized cylinder, body trunk stationary, hands holding and
pressing a camera's back-end flush to, while slowly rotating
it about, the surface cylinder of their individual bodies.
One rotation circumscribes the body's contour, spiralling
slightly upward with the next turn.
With successive rotations, the body surface areas are completely
covered as a template by the back of the camera(s) until eye-level
(view through camera's eyes) is reached; then a reverse mapping
downward begins until the original starting point is reached.
The rotations are at a correlated speed; when each camera is
roteted to each body's rear it is then facing and filming the other
where they are exchanged so the camera's “identify” “changes hands”
and each performer is handling a new camera.
The cameras are of different size and mass.
In the process, the performers are to concentrate on the coexistent,
simultaneous identify of both camera's describing them and their body. ※1

Optically, the two cameras film the image reflected on the mirror which is
the same surface as the box (and lens) of the camera's five visible sides,
the body of the performer, and (possibly) his eyes on the mirror ※2

The camera's angle of orientation/view of the area of the mirror's
reflective image is determined by the placement of the camera on
the body contour at a given moment.
(The camera might be pressed against the chest but such an upward
angle shows head and eyes.)
To the spectator the camera's optical vantage is skin.
(An exception is when the performer's eyes are also seen reflected
or the cameras are seen filming the other.)
The performer's musculature is ‘seen’ pressing into the surface of
the body (pulling inside out).
At the same time, kinesthetically, the handling of the camera can be‘felt’,
by the spectator, as surface tension, as the hidden side of the camera
presses and sides against the skin it covers at a particular moment.

The films are projected at the same time on two loop projectors,
very large size on two opposite, but very close, room walls.
A member of the audience (man or woman) might identify one image
or the other from the same camera or can identify with one body
or the other, shifting their view each time to face the other screen
when the cameras ara evchanged.


※1 The camera may/or may not be read as an extension of the body's identify.
※2 In projection what is seen by the spectator.


Selected Works 1972 n.p.

コメント(2)

ボディ・プレス

1970〜1972年

2本の16?フィルム カラー作品
エンドレス・同期設定した2台の16?映写機
インスタレイションによりサイズ変更可能
2本のフィルムを向かい合った壁に映写


ふたりのフィルムメーカーが、周囲をすべて鏡張りにした円筒のなかに立つ。
身体は静止したまま手にはカメラの後部を持ち、同じ高さで水平に保っている。
それぞれのカメラは身体を囲む円筒の仮想表面の上で、ゆっくりと回転させる。
最初の回転は身体の輪郭を描き、次の回転はゆっくりとやや上へ向かう螺旋を描く。
これらの連続する回転によって身体の表面にある領域は、(カメラのアングルが)
目の高さに届くまで鋳型のようにカメラの背面によって完全に覆われてしまい、
これは、その後に続く逆方向の回転と下降運動が最初の地点に戻るまで続く。
回転は同じ速度で行われ、それぞれのカメラが各自の身体の後ろに回るとき、
両方のカメラはようやく正面を向き合い、互いを撮影するのだ。
ここにそれらは交換され、カメラの“アイデンティティ”は“手を変えて”、表現者は
互いに新しいカメラを手にすることになる。ふたつのカメラはサイズも重さも異なる。
その過程において、表現者は両方のカメラが彼らそして彼らの身体を映すという、
共存および共時性のアイデンティティに意識を集中させなければならない。 ※1

光学的に2台のカメラが撮影する鏡像はカメラの5つの面からなる箱とレンズ、
表現者の身体、そしておそらく、鏡に注がれる彼らの視線と同じ表面である。 ※2

カメラの画角と方向/鏡が映す像の視点と領域は、或る瞬間に訪れる身体の輪郭、
およびにその稜線に沿ったカメラの保持位置によって決定づけられる。
(カメラは胸に押し付けられることもあるが、そうした上向きの画角は頭と目を映す)
観客において、カメラを通す視線の優位とは皮膚そのものである。
(たとえば表現者の目が映っていたり、カメラがもう一方を映している場合は例外)
表現者の筋組織が身体の表面を圧迫する(裏返しに引っ張る)場面が“見える”のだ。
また、運動の感覚的にはカメラの操作を“体感する”ことができる。
それはカメラの隠れた側面が特定の或る瞬間に捉えた皮膚を押さえ、滑るとき、
表面における緊張として感覚されるものだ。

フィルムは極めて近接した対面するふたつの壁に対し、エンドレスで再生される
2台の映写機によって同期され、大映しになる。
観衆たちの一員はそれが男性であれ女性であれ、或るイメージと異なるイメージを
同じカメラによるものと認識するかも知れない。また、カメラが交換される際において、
そのつど彼らの視野を移動させ、また他方のスクリーンに視線を移動させながら、
ひとつひとつの身体を見分けることもできるのである。


※1 カメラは身体におけるアイデンティティの延長として捉えられる
   /或いは捉えられないかも知れない
※2 映写において、観客により観られるもの

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