時代をプレインカにさかのぼり、ペル−・ユンガイ地方の田舎を起源とする踊り。
SHAQAPA TUSHUCOJ、いわば当時その踊りはそのように呼ばれていたが、今は
SHAQAPAS、つまりそれをはじめたShajapas, the Shacapasそれか単にShacshas
というダンサ−一族の名をとっている。
1962年に白人の教授Corina Trillion氏が記した“SHACSHA”という本で、
彼はサン・ファンSan Juan(Santo Patrón de Shacsha、踊りの聖人) の巡礼行進に言及しているその町の踊りと習慣についてよく記述しており、`Shaqapa Danza
は`Kqatza `というヘルメットをかぶった踊り手によって踊られ、そのヘルメットは鹿の足のハンドルと銀の金具がついた皮製のブレ−ドがついた鞭をもったものだった。
does a description of the customs and the dance of its town mentioning that the procession of San Juan - Santo Patrón de Shacsha-, was accompanied by sets of local dancers between whom “. , he emphasized `Shaqapa Danza´, by his joy and acrobatics, whose head of dancers took in the hand `Kqatza `, that was a whip of leather braided with silver adornments and handle of the leg of the deer, that towards sounding energetically shaking it in the air…” while the dancers danced “… to the contagiante compass of the box and pincullo (2)” .(2) Picullo also known like Chiska or small flute tip.
今、数十の踊りの種類があり、それらはShaqapas de Utcush, the Shaqapas de Rayan, the Shaqapas de Patapata, the Shaqapas of San Jacinto de Mita and Tingua, the Shaqapas of San Roque de Mancosなどがあり、その影響を主にHuaylasワイラスの隣の県や特に前述のカワラスCarhuaz県に及ぼしている。
Nowadays tens of Sets of Shaqapas in the Province of Yungay exist, emphasizing by their Rate and Acrobatics comparsas of: The etc. radiating its influence towards neighboring provinces mainly the Province of and Province of .