しかし、同時にイーストロンドン大学のSchool of Sciences, Media, and Cultural Studiesで音楽文化論の講義を持ち、研究ユニットCCRU (Cybernetic Culture Research Unit)をベースにジャーナリストのKodwo Eshunらとともに活動する他、今年の11月にはMIT Pressから"Sonic Warfare : sound, affect and the ecology of fear"という都市論/カルチュラル・スタディーズの方法論によるサウンドシステム/音楽文化研究の本の刊行を控えているリサーチャーでもあることは意外に知られていません。また彼はサウンドアート・コレクティブAudintのメンバーでもあり、昨年は"Unsound System"というサウンド・インスタレーションを発表したりと八面六臂の活躍をしています。
Sound can be deployed to produce discomfort, express a threat, or create an ambience of fear or dread―to produce a bad vibe. Sonic weapons of this sort include the "psychoacoustic correction" aimed at Panama strongman Manuel Noriega by the U.S. Army and at the Branch Davidians in Waco by the FBI, sonic booms (or "sound bombs") over the Gaza strip, and high frequency rat repellants used against teenagers in malls. At the same time, artists and musicians generate intense frequencies in the search for new aesthetic experiences and new ways of mobilizing bodies in rhythm. In Sonic Warfare, Steve Goodman explores these uses of acoustic force and how they affect populations.
Most theoretical discussions of sound and music cultures in relationship to power, Goodman argues, have a missing dimension: the politics of frequency. Goodman supplies this by drawing a speculative diagram of sonic forces, investigating the deployment of sound systems in the modulation of affect. Traversing philosophy, science, fiction, aesthetics, and popular culture, he maps a (dis)continuum of vibrational force, encompassing police and military research into acoustic means of crowd control, the corporate deployment of sonic branding, and the intense sonic encounters of sound art and music culture.
これまでの音/音楽文化と権力との関係性に関するほとんどの理論的な仕事には、見失われてきた部分があるとGoodmanは指摘する。それは周波数の政治(the politics of frequency)とも言うべきもである。この概念を提示するために、Goodmanは音の力に関する思索的なダイヤグラムを展開し、ひとびとの情動の調整のためにいかにサウンドシステムが動員されるかを精査する。それは哲学、科学、文学、美学そして大衆文化まで幅広く横断することで、振動の諸力の(非)連続性をマッピングすることでもある。警察と軍による音響的な大衆操作手法の研究や、私企業の音によるブランディング事例などをつぶさに調べ、そしてついにそれらがいかにサウンドアートや音楽文化における音響的な実験と遭遇する結びついているかまでを網羅する。
Goodman concludes with speculations on the not yet heard―the concept of unsound, which relates to both the peripheries of auditory perception and the unactualized nexus of rhythms and frequencies within audible bandwidths.
また、今回の話の軸になったKode9ことSteve Goodmanの"Sonic Warfare : sound, affect and the ecology of fear" は米MIT Pressより11月刊行とのことなので、ぜひチェックしてみてください。あと改めて言うまでもないですが、今日が名古屋Domina、明日は渋谷MODULEでのKode9のDJです。Funkyなども織り交ぜつつ前回来日時とはまた異なったプレイになるとのこと。