ログインしてさらにmixiを楽しもう

コメントを投稿して情報交換!
更新通知を受け取って、最新情報をゲット!

映像人類学コミュの関係文献情報

  • mixiチェック
  • このエントリーをはてなブックマークに追加
『映像人類学の冒険』伊藤俊治・港千尋編、せりか書房、1999年。

コメント(23)

『映像文化』大森康広編、ドメス出版、2000年。
『進化する映像』大森康広編、千里文化財団出版部、2000年。
「Visual Anthropology Review」 http://etext.lib.virginia.edu/VAR/
「Visual Anthropology」http://www.tandf.co.uk/journals/titles/08949468.html 
Jwan Rouch, Cine-Ethnography:Visible Evidence, V13, Unversity pf Minnesota, 2003.

Book Description
One of the most influential figures in documentary and ethnographic filmmaking, Jean Rouch has made more than one hundred films in West Africa and France. In such acclaimed works as Jaguar, The Lion Hunters, and Cocorico, Monsieur Poulet, Rouch has explored racism, colonialism, African modernity, religious ritual, and music. He pioneered numerous film techniques and technologies, and in the process inspired generations of filmmakers, from New Wave directors, who emulated his cinema verité style, to today's documentarians.
Ciné-Ethnography is a long-overdue English-language resource that collects Rouch's key writings, interviews, and other materials that distill his thinking on filmmaking, ethnography, and his own career. Editor Steven Feld opens with a concise overview of Rouch's career, highlighting the themes found throughout his work. In the four essays that follow, Rouch discusses the ethnographic film as a genre, the history of African cinema, his experiences of filmmaking among the Songhay, and the intertwined histories of French colonialism, anthropology, and cinema. And in four interviews, Rouch thoughtfully reflects on each of his films, as well as his artistic, intellectual, and political concerns. Ciné-Ethnography also contains an annotated transcript of Chronicle of a Summer-one of Rouch's most important works-along with commentary by the filmmakers, and concludes with a complete, annotated filmography and a bibliography.

The most thorough resource on Rouch available in any language, Ciné-Ethnography makes clear this remarkable and still vital filmmaker's major role in the history of documentary cinema.

Jean Rouch was born in Paris in 1917. He studied civil engineering before turning to film and anthropology in response to his experiences in West Africa during World War II. Rouch is the recipient of numerous awards, including the International Critics Award at Cannes for the film Chronicle of a Summer in 1961.

Steven Feld is professor of music and anthropology at Columbia University.
Sarah Pink, The Future of Visual Anthropology: Engaging the Senses, Routledge, 2005.
Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video (ペーパーバック)
Catherine Russell (著)
http://www.amazon.co.jp/gp/product/0822323192
『マルチメディアでフィールドワーク』(山中速人)
http://www.amazon.co.jp/gp/product/4641076537/ref=sr_11_1/249-0620368-0014764?ie=UTF8
『ドキュメンタリー映画の地平―世界を批判的に受けとめるために〈上・下〉佐藤 真 (著)

http://www.amazon.co.jp/gp/product/4773625058/sr=1-1/qid=1160726525/ref=sr_1_1/249-0620368-0014764?ie=UTF8&s=books

http://www.amazon.co.jp/gp/product/4773625066/sr=1-2/qid=1160726474/ref=sr_1_2/249-0620368-0014764?ie=UTF8&s=books
大森康宏. 2005. 「方法としての映像−民族誌映画を活用する−」山下晋司編, 『文化人類学入門』弘文堂, 53-64.
飯田卓・原知章編. 2005.『電子メディアを飼い慣らす』せりか書房.
山中速人. 2000.「資料 フィールドワークにおけるメディアの活用と技法:テープレコーダからマルチメディアまで」『コミュニケーション科学』11:113-141. (http://www.asahi-net.or.jp/~cr1h-ymnk/Md-fld.pdf).
大平陽一. 2006. 「映画を観ること―意図性と非意図性」 箭内匡編 『映画的思考の冒険』 世界思想社, 79-110.
http://books.yahoo.co.jp/book_detail/31801698

『見る、撮る、魅せるアジア・アフリカ!−映像人類学の新地平−』北村皆雄・新井一寛・川瀬慈編、新宿書房、2006年、DVD付き(7作品=約60分)。


「映像に深く入り込むことによって、映像という四次元の表現を通して、X次元の世界を提示する。
DVD付きの本書は、そのスリリングな試みの、見事な成果だ。」
川田順造(人類学者)[本書カバーフラップより]
飯沢耕太郎編『カラー版世界写真史』美術出版社、2004年
http://www.amazon.co.jp/gp/product/4568400686/sr=8-3/qid=1163937795/ref=sr_1_3/503-5397813-3259950?ie=UTF8&s=books
Picturing Culture: Explorations of Film and Anthropology (ペーパーバック) Jay Ruby (著)
http://www.amazon.co.jp/gp/product/0226730999/sr=1-9/qid=1163938249/ref=sr_1_9/503-5397813-3259950?ie=UTF8&s=english-books
http://www.practicalmattersjournal.org/issue/1/editorial-intro/a-transdisciplinary-multimedia-journal-of-religious-practices-and-practical-
http://www.intellectbooks.co.uk/journals/view-journal,id=132/
『フィールドワークと映像実践:研究のためのビデオ撮影入門 』(知のアート・シリーズ)
南出和余 (著), 秋谷直矩 (著)
ハーベスト社、2013年

ログインすると、残り4件のコメントが見れるよ

mixiユーザー
ログインしてコメントしよう!

映像人類学 更新情報

映像人類学のメンバーはこんなコミュニティにも参加しています

星印の数は、共通して参加しているメンバーが多いほど増えます。

人気コミュニティランキング