mixiで趣味の話をしよう

mixiコミュニティには270万を超える趣味コミュニティがあるよ
ログインもしくは登録をして同じ趣味の人と出会おう♪

開催終了英語例会のおしらせ!

詳細

2008年07月28日 01:45 更新

HOOSIERS TRIBUNE on 8/2

フージャーズの皆様へ

*********************************************


こんばんは、デモらです。

もう7月も終わり、まもなく世間はお盆休みですね。

私はお盆休みに2年ぶりの登山を計画していますが、本格登山と
なると装備に非常にお金がかかるので、どうやって節約しようか
思索中です。今はネット通販でありとあらゆるモノを簡単に
買えるようになりましたが、あまりにも情報・選択肢が多すぎて、
何をどこで買うか迷うことが多くなりました。ネット通販の便利さが、
私にとっては時間の非効率を生み出しているようで、皮肉な
感じがします。

さて、今回のトピックは教科書についてです。

記事によれば、政府の教育再生懇談会が小中高校の教科書(国語・
理科・英語)のページ数を2倍に増やすことを検討しているそうです。
これまで一般的だった教室での使用を主目的とした薄い教科書から、
「自学自習にも適した教科書」に性格を変えようという趣旨です。

分量を増やすことによるメリットは明らかですが、厚すぎる故の
デメリットはないでしょうか?たとえば、教科書を学校に置きっぱ
なしの生徒が増えることも考えられます。

この他、お盆休みの予定についても話してみてください。

☆★☆ 今回初めて参加される方へ ☆★☆

集合場所等に、直接メールください。


できれば、以下のトピックを印刷してお持ちください。

☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆

Panel to urge doubling of information in textbooks

The government's council on revitalizing education is to propose increasing the volume of information in textbooks at primary,
middle and high schools, as well as improving the quality of content, The Yomiuri Shimbun learned Saturday.

According to the draft of the Education Rebuilding Council's proposal for textbook reform, students will be encouraged to use the
new textbooks for self study, in contrast to current textbooks, which are generally used only in the classroom.

The commission suggests the number of pages in new textbooks for English, science and Japanese should be doubled, and that the books
should contain excerpts from famous literary writings and exercises for students.

Members of the council, headed by Keio University President Yuichiro Anzai, will engage in full-fledged discussions based on the
draft proposal from Monday.

There is considerably less content in Japanese textbooks than in their European and North American equivalents, according to the
Education, Science and Technology Ministry.

Content levels fell especially quickly after the introduction of a more relaxed education policy in the 1990s, with the volume of
content in books at primary, middle and high schools hitting a low in 2002.

According to sources, Prime Minister Yasuo Fukuda also has expressed concern over the sparser content in many textbooks.

The council concluded in its draft proposal that the current textbooks are compiled only for use in the classroom. It believes they
should instead be designed to assist students with home study.

The council also recommends that textbooks for English and Japanese should contain examples of famous literary works of leading
literary figures and philosophers, as well as speeches.

On the issue of deteriorating scholastic ability in science and mathematics, the commission proposes textbooks for these subjects
should contain more problem-solving exercises, and recommends dramatic changes to textbooks to improve students' grasp of science.

Official curriculum guidelines outline exactly what is to be taught in each grade at schools. However, the guidelines do in
exceptional cases permit textbooks at primary and middle schools to contain information expected to be taught in higher grades, as
long as such content is limited to 10 percent of the volume. High school textbooks are allowed to contain up to 20 percent of such
"advanced" content.

But the council is encouraging the ministry to lift such limits to allow publishers more flexibility when compiling textbooks.

The council believes that in order to achieve these changes, new textbooks for Japanese, English and science will need to double in
size.

(Jul. 27, 2008)

Q1. Remember your memory about textbooks. What are your impressive or memorable contents of textbooks you've ever used?

教科書のことを思いだしてみてください。あなたが使った教科書で、もっとも印象的な内容はどんなものですか?

Q2. What do you think of doubling of information in textbooks at primary, middle and high schools?

小中高の教科書の情報を倍増させることについてどう思いますか?

Q3. Teachers have to follow the screened textbooks and ‘curriculum guidelines' shown by the government especially in compulsory
education.
Education in Japan is more uniformalized and averaged because of this system. Do you think it's a good system?

教師は、特に義務教育においては、検定済み教科書と教育指導要綱に沿って授業を行わなければなりません。この制度のおかげで日本の教育は(諸外国に比べ)より画一的・平均的なものとなっています。この制度はいいものだと思いますか?

Q4. Imagine you wrote a totally new textbook. What subject or field would you write about? Could you explain the contents as well?

全く新しい教科書を自分で作ると想像してみてください。どんな教科や分野の教科書を作りたいですか?内容についても説明してください。

Q5. What are you going to do in Obon holidays?

お盆休みは何をする予定ですか?

コメント(0)

mixiユーザー
ログインしてコメントしよう!
  • 2008年08月02日 (土)
  • 大阪府
  • 2008年08月02日 (土) 締切
  • イベントに参加する
  • 気になる!
参加者
1人